Kerjasama pembangunan bahan api biojet diantara Sweden dan Brazil

No photo description available.

Ada satu berita yang menarik tetapi kurang diberi perhatian oleh peminat ketenteraan tempatan; Sweden telah menguji penggunaan bahan api biojet pada enjin pesawat pejuang JAS39 Gripen. Setakat ini ujian tersebut berjaya dan tiada kesan buruk dikesan di sepanjang ujian yang berlangsung selama tiga jam.

Kepentingan keupayaan pertahanan pantai

No photo description available.

Pelancar peluru berpandu anti kapal mudah gerak mampu memainkan peranan yang penting dalam pertahanan pantai negara. Tugas mempertahankan perairan negara berada dibawah tanggungjawab TLDM. Walaubagaimanapun TLDM diketahui kekurangan aset yang diperlukan untuk mengawal perairan negara yang begitu luas. Kapal- kapal perang pula amat mahal harganya dan tinggi kos penyelenggaraannya. Namun begitu, kapal perang tetap merupakan aset terpenting dan paling berkemampuan dalam memikul tugas menjaga dan mempertahankan perairan negara.

Fast Attack Craft (FAC)

No photo description available.

Kapal serang laju atau Fast Attack Craft (FAC) digeruni kerana kerana kuasa tembak yang dimilikinya berbanding saiznya yang kecil. Umpama cili padi, ia direka untuk menyerang hendap kapal perang muduh yang jauh lebih besar dan memecut pergi dengan laju sebaik sahaja selepas melancarkan peluru berpandunya. Taktik yang sering digunakan oleh FAC adalah dengan bersembunyi di kawasan perairan cetek, pulau- pulau kecil atau laluan perkapalan yang sibuk sebelum menyerang secara tiba- tiba.

Penggunaan peluru berpandu anti armor untuk tujuan anti kapal

No photo description available.

Idea untuk menggunakan peluru berpandu anti kereta kebal terhadap kapal perang muuh bukanlah sesuatu yang baru. Idea ini telah lahir sejak wujudnya peluru berpandu anti kereta kebal. Sebagai contoh, bot serang laju TLDM sendiri pada tahun 1960an dan 70an pernah dilengkapi dengan peluru berpandu SS 12(M) yang diadaptasi daripada peluru berpandu anti kereta kebal SS 11/ SS 12.

ATM dan Jerebu?

No photo description available.

 
Samada sengaja ataupun tidak, Latihan Kuasa Tembakan (LKT) TDM yang dilakukan saban tahun lazimnya seiringan dengan bencana jerebu daripada negara jiran. Mungkin ada yang tertanya tentang kewajaran latihan tersebut dilakukan ketika musim jerebu memandangkan jarak penglihatan yang sangat terhad. Iya lah, kalau dah tak nampak, nak demonstrasikan apa, dak gitu?

Picture
MD530G adalah versi terkini siri helikopter MD500 Defender yang telah berkali- kali terbukti dalam peperangan. (Foto: MD Helicopters)
Oleh: Malik Saedon (rentaka.weeb.ly.com)

Helikopter MD530G ini adalah merupakan versi terkini daripada siri helikopter MD500 Defender dan secara asasnya menggunakan rekabentuk, enjin dan sistem transmisi yang sama seperti MD530F versi awam tetapi telah diubahsuai untuk mempertingkatkan lagi keupayaan untuk membawa bebanan persenjataan dan prestasinya. Helikopter ini direka agar mempunyai prestasi yang tinggi dalam suasana dan keadaan cuaca yang mencabar. Ia juga mampu untuk memberi bantuan tembakan bagi menekan musuh serta dilengkapi dengan keupayaan untuk melakukan serangan surgikal. Bebanan sistem persenjataan yang mampu dibawa serta sistem avioniknya membolehkan helikopter MD530  memikul tugas sebagai helikopter peninjau mahupun helikopter tempur.