Radar pemburu artileri ARTHUR

No photo description available.

Salah satu aset TDM yang selalu diperlihatkan tetapi tidak ramai yang perasan adalah radar pemburu artileri ARTHUR (ARTillery HUnting Radar). Dipasang pada kenderaan BV206 Hagglunds, antena radar ARTHUR yang dipasang pada bumbung kenderaan lazimnya dilipat apabila kenderaan bergerak dan hanya akan ditegakkan apabila radar mula beroperasi.


Sejarah radar ARTHUR bersama TDM dikatakan bermula apabila tentera British meminjamkan beberapa radar ARTHUR kepada kontijen tentera Pengaman Malaysia di Bosnia Herzegovina bagi memantau dan mengesan kedudukan artileri pihak yang bertelagah yang melanggar perjanjian damai. Bertitik tolak daripada itu, maka kerajaan Malaysia telah membeli sejumlah radar ARTHUR Mod A bagi kegunaan TDM.

Radar ARTHUR masih lagi diunakan oleh TDM sehingga kini. Walaubagaimanapun adalah tidak diketahui samada ianya telah dinaik taraf kepada Mod yang lebih tinggi ataupun tidak. Radar ARTHUR Mod A mampu untuk mengesan meriam musuh daripada jarak 15 - 20 kilometer dan mortar berkaliber 120 mm mortars daripada jarak 30 - 35 kilometer. Ia mampu untuk mengesan sehingga 100 peluru meriam, mortar dan roket serta memproses trajektorinya bagi mengesan dari mana punca tembakan dan sasarannya. Disamping itu, radar ini turut mampu untuk mengesan pesawat dan helikopter yang terbang rendah. Setiap sasaran yang dikesan akan diproses dan diklasifikasikan jenisnya serta sistem akan memilih sasaran yang paling penting atau paling merbahaya untuk di hantar ke bateri meriam pasukan sahabat untuk tujuan misi tembakan balas.